ارباح جوجل (arba7google) ارباح جوجل (arba7google)
recent

آخر الأخبار

recent
recent
جاري التحميل ...
recent

اخبار جوجل " غوغل " : قررت شركه جوجل " غوغل " تغير سياسيتها تجاه السيو الـ SEO


اخونى واخواتى الاعذاء متابعين مدونة ارباح جوجل, اخبار جوجل : قررت شركه جوجل " غوغل " تغير سياسيتها تجاه السيو الـ SEO

قررت  جوجل "غوغل "  تغير سياسيتها تجاه الـ SEO وبعض الاشخاص الذى تقوم برفع الـ Rank لمواقعهم في جوجل "غوغل " بطرق غير شرعية.
 وتحديث البطريق 4.0 او بنجوين Penguin 4.0 التى تم الاعلان عنها امس هو واحد من أضخم التحديثات فى عالم الـ SEO على الاطلاق وهو الذى يتسبب فى ضحايا اشخاص كثير جدا، وسيكون الـ Real-Time!
ماذا يقصد جوجل "غوغل " بهذه التحديثات الاخيره؟
مبدأيا..يعنى ايه  تحديث البطريق ده وبيعمل ايه، وهل هو جديد؟
غالبا جوجل "غوغل " لا تعطى البيانات الكاملة لكل تحديث تقوم بتنزيله لكن هنقوم بشرح بالتفصيل اللي جوجل "غوغل " ذكرته عن التحديث الجديد علشان في ناس كتير مش فاهمة..
تاريخ تحديث البطريق ده بدأ من سنة ٢٠١٢، وقد ظهر تحديدا  لأول مرة في ٢٤ ابريل ٢٠١٢، جوجل "غوغل " قررت ان تقوم بمحاربه المواقع اللي بتقوم بحشو مواقعها بروابط خارجية Backlinks أو كما تذكر جوجل "غوغل "  Unnatural Links ورابط كثره على الفاضى والمليان للمواقع الغير موثوقة بتصنف انها سبام بسبب محتوى او لينكات او او، وكمان المواقع التى تقوم بتضيف كلمات مفتاحية ع الفاضي والمليان برضو للمحتوى وبتوصل ان الكلمات دي بتكون حشو وليس له علاقه بالمحتوى من الاساس لكن بتتحط علشان تعلي Rank الموقع الخاص بها في محرك البحث.
واثر التحديث على ٣.١٪  عند اول ظهره من كل عمليات البحث اللي بتتم على جوجل "غوغل " ، متستهونش بالنسبة دي.. جوجل "غوغل " يوما بيحصل عليه اكثر من 3 مليار عمليه بحث فى ال3٪ يعني حوالي ٩ مليون.
وعلى مدار سنين جوجل "غوغل " كانت بتطلق تحديثات متتالية للبطريق البحث  في نهايه ٢٠١٣ و بدايه ٢٠١٤ .. حتى اخر تحديث كان في ١٧ اكتوبر ٢٠١٤ ومن بعدها ولمدة سنتين جوجل "غوغل " توقفت عن اي تحديثات وظهرت بالتحديث الكبير مرة واحدة امس التى قالت عليه ده اخر تحديث للبطريق البحث لأنه سيقضى على ظاهرة حشو اللينكات والكلمات المفتاحية تماما!
ويقصد بيه جوجل "غوغل " ان هذا التحديث ليس جديد
طب ازاي؟ ولماذا التحديث هذا هو الأضخم والأكبر؟
زي ما ذكرنا فى بدايه الموضوع هيكون Real-Time، يعني جوجل "غوغل " دخلته في خوارزميات البحث ونواة البحث بشكل كامل، يعني يقصد ان جوجل "غوغل " هيقوم مباشرة بمعاقبة أي حد يقوم بحشو روابط خارجية وكلمات مفتاحية سبام وليس لها علاقة بالمحتوى مش زي ما كان من قبل ولازم تتنظر اى تحديث جديد من لجوجل "غوغل " علشان تشوف موقعك هيتأثر ولا لا .. سيكون الامر مباشر وفى نفس اللحظه  ، ونفس الذى حدث مع تحديث Panda بالظبط قبل كده.
وبكده جوجل "غوغل " قالت عليه انه اخر تحديث وهو الاكبر والاضخم.
الموضوع ده حدث قبل كده في ٢٠١١ مع تحديث Panda لو كنتو فاكرين وكان كارثة كبيره على جميع المواقع وتوقفت شركات كبيره متخصصة في السيو .. وتحديث Panda الذى قضى على ظاهرة كانت منتشرة اسمها مزارع المحتوى  Content Farms، وكانت المواقع تقوم بوضع محتوى ليس له علاقه بالموقع ولا الموضيع بالموقع لمجرد انها تجيب نقرات او زيارات للاعلانات على مواقعها الشخصيه .
وكانت كارثة تحديث Panda في تبعاتها كانت أكبر بكتير من البطريق لأنه كان في وقتها كان السيو واحد وهو من أهم العوامل في عملية التسويق الالكتروني ان لم يكن أهمها واشهرها ، قبل انتشار مواقع كثيره متخصصه فى السوشيال ميديا التى غيرت مفهوم التسويق الالكتروني تماما.
وتحديث البطريق او بنجوين 4.0 بدأ تأثيره على مواقع كثيره بشكل فعلى .. عليك الان ان تقوم بمسح جميع الروابط الخارجيه من المواقع الغير موثوقه فى جوجل "غوغل " او محتوى مختلف عن الموقع او المحتوى المختلف عن الموضوع سارع بتغير سياستك فى موقعك حتى لا تخسر موقعك فى البحث .


 في النهاية اتمنى أن تكونوا قد استفدتم
من هذا الموضوع و ان  تشاركوه مع أصدقائكم على مواقع التواصل الاجتماعي الفيس بوك وتويتر لتعم الفائدة
على الجميع.

عن الكاتب

Arba7Google Arba7Google

التعليقات



جميع الحقوق محفوظة

ارباح جوجل (arba7google)

2016